Cu rulota in Vama

Doua fete superbe, eu si inca un prieten, toti patru privind soarele ce apune peste vama, in timp ce eu ma gandesc cu care dintre cele doua bunaciuni sa dorm in unul dintre paturile rulotei cu care am fugit cu totii departe de civilizatie. O imagine idilica la care ar putea visa orice adolescent. Pai si ce, credeti ca noi astia insurati si cu copii nu mai avem parte de aventuri in vietile noastre? Fix idila asta am trait pret de patru zile, impreuna cu bunaciunile Loredana si Ivana, impreuna cu bunul meu prieten Andrei am mers in Vama, nu vama tineretilor noastre (aici o bag pa aia auzita tot timpul la cei din generatia mea, “bai, vama nu mai e ce a fost odata”) ci in alta vama, cea unde pot fugi de canicula parintii schimbatori de scutece, Vama Buzaului. Cu dormitul a fost chiar mai tare decat in fantezie, cand ai doi copii mici nu mai exista notiunea de cuplu, exista doar dormitul claie peste gramada:)

De cate ori se anunta canicula fugim pentru aer curat si rece cu totii la munte cu cortul, nu sunt mare fan al aerului conditionat, mai ales acum ca avem un bebelus de cateva luni in casa, asa ca am cautat mereu alternative departe de casa. Imi place sa merg in salbaticie departe de aglomeratie insa ultima oara cu cortul am trait o senzatie stranie, am campat la Cuca in Arges unde circula legenda ca din cand in cand mai coboara si ursii sa manance din resturile lasate de grataragii de weekend. Pentru ca am mers in timpul saptamanii si nu era nici picior de om, noptile m-au incercat in cort o senzatie foarte dubioasa de frica, incat as fi dat orice pentru un grataragiu manelist care sa fi campat si el langa noi:)

 

Asa ca la urmatoarea canicula cu coduri colorate am zis sa incercam ceva nou care sa ne ofere avantajele camparii in natura si siguranta unei case; o rulota! Dupa ce am vazut mai demult un episod din emisiunea Top Gear in care dementii de prezentatori au facut praf la propriu si la figurat niste rulote am zis ca in viata mea nu o sa ma urc in asa ceva, cu atat mai putin sa trag una dupa mine cu masina.  Insa ca orice alt stereotip din filme si cel cu dormit la rulota ma urmarea de multi ani asa ca am gasit ocazia perfecta sa incerc. Pana acum nu stiam nimic despre rulote, nu am tractat niciodata cu masina ceva si nici nu stiam daca se poate conduce cu categoria B (eu credeam ca trebuie categoria BE).

Daca cauti informatii pe internet cele mai multe sunt eronate, multi zic ca nu poti tracta mai mult de 750 de kg, ca remorca/rulota nu trebuie sa aiba mai mult de o axa, ca pentru rulota trebuie doar permis categoria BE sau unii zic chiar E, multe aberatii care nu au nicio legatura cu realitatea.

In primul rand sa lamurim cum e cu tractarea din punct de vedere legal. OUG 195/2002 anexa 1 precizeaza foarte clar ce vehicule poti conduce cu categoria B:

  1. autovehicul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
  2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
  3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg;
  4. (3) Persoanele care posedă permis de conducere categoria B au dreptul de a conduce ansamblurile de vehicule prevăzute la lit. f) pct. 3 din anexa nr. 1, în cazul în care ansamblul depăşeşte 3.500 kg, numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.

Atentie! pentru a conduce ansamblul de la punctul 3 trebuie absolvit un curs la o scoala auto, curs in urma caruia se primeste o adeverinta cu care mergand la directia permise se obtine o preschimbare a permisului categorie b cu unul care are la rubrica 12 precizat codul 96. Nu se da examen pentru asta, doar se depun acte si se plateste preschimbarea permisului.

 

Asta e legea si e foarte clara, confuzia vine din faptul ca legea stabileste valorile maxime legate de numarul de pasageri, greutatea remorcii tractate sau a ansamblului din perspectiva categoriei permisului de conducere.

In functie de caracteristicile tehnice ale fiecarui autovehicul valorile insa difera si ele sunt specificate in cartea de identitate (CIV).  De exemplu, in cazul masinii noastre, un Renault Scenic 1,6-16V, in CIV sunt trecute urmatoarele valori care au importanta in cazul tractarii:

-masa totala autorizata 1915 kg

-masa remorcabila cu dispozitiv de franare 1300 kg

-fara dispozitiv de franare 650 kg

-masa maxima tehnica admisa a ansamblului (masina+remorca)2950 kg

Rulota noastra a avut  1300 kg cu dispozitiv de franare, la care adaugam si masa maxima autorizata a masinii care e 1915 si rezulta 3215 kg, adica mai putin de 3500 kg, deci se conduce cu B. Daca insa as fi legat dupa masina o remorca grea de 2300 kg m-as fi incadrat tot la categoria B96( 2300+1915=4215 kg) insa as fi avut probleme cu politia pentru ca am depasit MMA a remorcii cu sistem de franare, trecuta in certificatul de inmatriculare al masinii mele, care este 1300kg,(contraventie) si ca am condus si un ansamblu de vehicule fara sa posed permis de conducere pentru categoria respectiva(teoretic e infractiune la codul rutier)

O alta confuzie apare intre masa maxima autorizata(MMA) si masa proprie. Pentru ca masa proprie se refera la cat cantareste masina fara pasageri si bagaje, maxima autorizata se refera la cat poate cantari masina cu tot cu incarcatura pe care o transporta (aici intra pe langa bagaje si soferul si pasagerii)

Drept urmare daca vrei sa tractezi o rulota care are 1300 de kg masa maxima autorizata nu e suficient sa ai permis categoria B ci sa ai si o masina ale carei caracteristici sa iti permita sa faci asta.

Paradoxul apare cand ai o masina care se conduce cu categoria B insa care are o masa maxima autorizata atat de mare incat impreuna cu o rulota de 1300 de kg depasesc limitele legale pentru conducere cu B. Caz concret, Fiat Ducato se conduce cu B si are MMA de 3500 kg+MMA rulota 1300 kg=4800 kg cu 550 de kg mai mult decat cei 4250 kg cat poate avea un ansamblu ce se poate conduce cu B96. In cazul asta trebuie categoria BE ,care conform legiuitorului iti permite sa conduci “Ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată depăşeşte 4.250 kg. format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă sau semiremorca a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3500 kg.”

Sfatul meu (mai ales daca doriti sa circulati si tarile EU si nonEU cu rulota) este urmatorul:

  • In tarile Eu este recunoscuta subcategoria B96 insa pentru a evita interpretarile mai mult sau mai putin conforme cu legislatia europeana asigurati-va ca MMA masinii plus MMA a rulotei nu depasesc impreuna 3500 kg iar MMA a rulotei este mai mica sau egala cu cea trecuta in certificatul de inmatriculare a masinii.
  • Daca sunteti in situatia de a tracta un ansamblu cu MMA cumulata mai mare de 3500kg insa care nu depaseste 4250kg (categoria B96) mai bine faceti un efort si adaugati-va categoria BE (3500kg tragatorul+3500kg maxim remorca), in felul asta nu mai stati cu emotii atunci cand va opreste politia in Bosnia sau seful de post din vreo comuna obscura de la noi, care nu au auzit de aceasta subcategorie. Sunt si tari in care nu exista aceasta prevedere (B96 ) asa ca mai bine nu riscati sa va stricati concediul!

Acum ca am lamurit cum e cu tractarea sa va povestesc cum e cu rulota pe care am inchiriat-o. In primul rand prima senzatie cand am urcat in ea a fost ca spatiul interior este urias! Nu mi-am imaginat niciodata ca intr-o chestie pe care o tragi dupa tine cu autoturismul poti avea pat dublu, canapea, masa, wc, dus, aragaz, frigider, centrala pentru incalzire si multe alte dotari specifice mai degraba unui apartament.

  1.  Frigiderul, Incep cu el, pentru mine a fost revelatia tehnica:) Functioneaza cu tensiune 230 v acolo unde poti cupla rulota la reteaua electrica, merge si la 12 v de la bateria masinii dar surpriza cea mai tare este ca merge si alimentat la o butelie de aragaz, independent de orice sursa de curent electric. Noi l-am lasat sa functioneze toate cele 4 zile, timp in care tot ce aveam in congelator a devenit bloc de gheata iar consumul de gaz a fost nesemnificativ (producatorul frigiderului spune ca consuma aprox 100 gr de gaz in/24 h, o butelie de aragaz are cam 11 kg si ar asigura o autonomie de aproximativ 100 de zile)
  2. patul este urias fata de ce ma asteptam, are 200cm/140cm( doua saltele alaturate de 200/70) si sub el se afla spatii de depozitare generoase.
  3. toaleta este chiar mai mare decat cea a unei garsoniere confort 3 in care am locuit o vreme:). Are dus si wc. Pentru a nu risipi apa destul de pretioasa in rulota, wc-ul are un sistem ingenios, in loc sa aiba rezervor de apa care sa se “traga”, are o pompa electrica actionata de la un buton, practic lasi sa curga ceva apa in vasul de wc, il folosesti, dupa care tragi de o clapeta aflata sub vas si tot continutul este transferat intr-un container special de sub rulota, pe care il poti goli apoi la orice canal/benzinarie. Mi-ar fi placut ca wc-ul sa foloseasca apa rezultata in urma folosirii dusului, insa asta era util probabil doar daca campam in Desertul Sahara:)
  4. bucataria este utilata cu sertare, compartimente si chiar cu bara pentru agatat polonicele:) Are chiuveta si un aragaz cu suficient de multe ochiuri incat sa faci si cafea, sa ai si o oala cu sarmale la fiert si sa mai si mesteci cu facaletul intr-o mamaliga pe ochiul cel mare:) Noi nu am folosit aragazul prea mult, din motive de fum/mirosuri am preferat sa gatim in natura la foc de lemne sau la aragazul de camping.
  5. canapeaua este convertibila, in mod normal are forma literei U cu o masa in mijloc, masa care la nevoie coboara si intreaga canapea devine un al doilea pat generos. Evident, sub fiecare sezut exista spatii de depozitare foarte generoase.
  6. centrala termica. Desi in Bucuresti era cod portocaliu de canicula, in locul unde ne-am stabilit tabara, noaptea erau 10-11 grade cu maxime ziua de 22-23, asa ca noptile a trebuit sa folosim centrala termica. Spre deosebire de frigider care este independent de curentul electric, centrala functioneaza pe gaz insa are nevoie de energie electrica pentru a invarti aeroterma care vehiculeaza aerul din rulota.
  7. chiuveta cu oglinzi pentru igiena personala, spalat pe dinti, smuls firele albe din barba etc. Marea mea dezamagire legata de rulota pe care am inchiriat-o este ca desi are robineti cu apa calda/rece la ambele chiuvete si la dus, apa calda se poate obtine doar de la boilerul propriu care este alimentat la 230 v. Asta inseamna ca daca ai campat in alt loc decat in zonele special amenajate te speli “la lighean” cu apa calda incalzita pe foc:). Din moment ce rulota are spatiu pentru cel putin doua butelii de gaz mi-ar fi placut sa fie dotata si cu un boiler instant pe gaz sau macar centrala termica sa aiba si posibilitatea incalzirii de apa atunci cand este folosita pentru incalzirea rulotei.

Mai sunt o groaza de alte dotari pe care le-am descoperit, plase de insecte la ferestre,  la hublourile din tavan si la usa, storuri la ferestre in caz ca vrei sa dormi la pranz si te deranjeaza lumina, multe becuri cu led in mai toate zonele inclusiv la usa de afara, usa care se fragmenteaza pentru a sta cu ea partial deschisa fara sa te trezesti cu un maidanez calare pe tine in pat:)

Rulota se alimenteaza cu curent de la instalatia masinii, din pacate masina noastra are mufa la cupla pentru remorca de tip vechi(cu 7 pini) asa ca in afara de stopuri, pozitii si semnale, rulota nu a primit si tensiune electrica prin mufa pentru alimentarea dotarilor. Cand am inchiriat-o am primit un adaptor astfel incat sa ne putem cupla la mufa rulotei cu 13 pini, insa problema nu s-a rezolvat cu el, asa ca am apelat la cunostintele mele de electricitate si am cumparat de la Hornbach un cablu bifilar cu care am alimentat rulota direct de la bateria Renaultului, dar asta doar in stationare, ar fi fost culmea sa circul cu un cablu gros alb iesind de sub capota si atarnand pe lateralul masinii pana in spate la rulota:)

 

Cum se cupleaza rulota pe carligul de remorcare? Destul de usor, pentru ca eram virgin in ale remorcilor mi s-a facut un instructaj, nu e inginerie spatiala, sunt doar cateva reguli simple si logice. Initial voiam sa sar peste partea asta, adica imi cupleaza rulota cei de la care inchiriez, ajung la camping, ma intorc, o decupleaza tot ei si gata, ce atata bataie de cap? Problema e ca exista o mare probabilitate ca acolo unde campezi sa nu ai loc de intors:) Asa ca decuplezi rulota, o rasucesti cu mana, muti masina, o cuplezi la loc si gata, esti bun de drum:) Nu vreau sa intru in detalii insa cuplatul si decuplatul, daca memorezi explicatiile, este atat de simplu, incat un misogin ar putea spune ca si o femeie poate face asta:)

Cum se conduce cu rulota? Exista o curba de invatare, mi-e mi-au trebuit cam 10 km sa ma obisnuiesc cu ea, trebuie tot timpul sa constientizezi ca esti mai lung cu aproape 7 metri si ce e cel mai important, ca rulota are osia aproximativ la jumatate. Asta inseamna ca atunci cand iei un viraj din scurt, spatele rulotei iese mult in afara traiectoriei acelui viraj, putand lovi masini, pomi, stalpi de semafor etc. Si nu trebuie sa uiti nicio clipa ca esti mai lat cu aproximativ 25 de centimetri stanga/dreapta fata de autoturismul tau, orice depasire sau intersectare cu vehiculele de pe contrasens trebuie facuta tinand cont de gabaritul rulotei. Foarte mult au ajutat si prelungitoarele de oglinzi(nu stiu cum sa le numesc altfel), niste brate cu oglinzi care se prind de oglinzile masinii tale si care iti ofera posibilitatea sa vezi mai bine spatele rulotei.

In primii kilometri am simtit ceva mici smucituri, ambreiajul la plecarea de la semafor incepuse sa miroasa putin a ars  pentru ca il patinam prea mult, si asta pentru ca nu tineam cont de inertia intregului ansamblu si incercam sa demarez la fel de energic pe cum o faceam fara rulota. Secretul e sa demarezi progresiv si sa schimbi treptele peste turatia maxima a motorului la care erai obisnuit sa o faci( o mica paranteza, am observat ca mai toti romanii cu cutii manuale, indiferent ca au motor diesel sau benzina, conduc subturat, nu stiu daca din dorinta de a scoate un consum mic sau pentru ca nu au habar, insa asta nu ii face bine deloc masinii).

Drumul de la Brasov de unde am inchiriat rulota si pana la vama Buzaului a fost plin de serpentine si urcusuri/coborasuri, ma asteptam ca pe coborari rulota sa ma impinga din spate insa secretul e sa calci putin frana, asta ii activeaza si rulotei sistemul de franare. Chiar nu am simtit-o deloc incomod legata dupa mine. La intoarcere m-am obisnuit atat de mult cu ea incat nici nu o mai simteam legata de masina.

Consumul a crescut de la cei 6,8-7,5 l/100km cat are media masina noastra pana pe la vreo 10 la dus si 9,5 la intors dar asta pentru ca aproape tot drumul am urcat serpentine sau am mers foarte incet pentru ca era drum forestier pietruit. Probabil ca la drum lung estimez o crestere a consumului cu maximum 1,5 l in plus. Consumul mai mare este datorat in mare masura si faptului ca pe serpentine la urcare nu am putut sa schimb mai sus de treapta a 2-a, rareori am mers cu a 3-a iar a patra am folosit-o doar pe centura Brasovului.

Parcarea. Aici e o alta poveste, ca sa parchezi cu spatele o rulota trebuie sa uiti si sa reinveti de la zero tot ce credeai ca stii despre parcarea cu spatele:) Daca vrei ca spatele rulotei sa o ia spre stanga va trebui sa mergi cu spatele masinii tale spre dreapta si viceversa. Recomand un asistent care sa te ghideze, de preferat unul care sa nu se mai uite si la statusuri pe facebook in timp ce te ghideaza, vizibilitatea in spatele rulotei e zero asa ca e foarte folositoare o persoana care sa iti dea indicatii. Inainte de a face asta stabileste cu ea care e stanga si dreapta la care va referiti in manevra de parcare, de multe ori stanga ta nu e aceeasi cu stanga ei, pentru ca sunteti fata in fata:) Ideal e sa aveti walkie talkie sau telefoanele mobile, din pacate nu am avut semnal gsm asa ca ne-am bazat pe urlete, tipete si dat din maini:)

Acum ca am terminat de povestit despre mase maxime autorizate si parcari cu spatele sa va povestesc cum a fost experienta in sine. Avem doi copii, Andrei de 3 ani si 2 luni si Ivana de aproape 8 luni. Cu Andrei purtat de mamica in marsupiu am fost prima oara pe un traseu de munte cand avea 3 saptamani, de atunci am tot mers impreuna cu cortul, cu caiacele, in pesteri mai mult sau mai putin turistice, in scaunelul de bicicleta cu mountain-bikeul pe rute destul de dificile prin Transilvania. Nu spun asta ca o lauda ci ca sa intelegeti ca nu suntem genul de parinti care nu lasam copilul descult in iarba sa nu il devoreze capusele sau il infofolim cu o suta de haine si caciuli sa nu raceasca la primii stropi de ploaie. Drept urmare fugim cat putem de des in natura, cu cortul, in ture de treking sau in diverse locuri fara prea mare confort si civilizatie. Pe Ivana am plimbat-o inca din burtica Loredanei in o groaza de locuri salbatice, in Delta Dunarii cu canoia sau pe munte la ski, si nici dupa ce s-a nascut nu am menajat-o.

Va spun toate astea pentru ca multi oameni compara statul la cort cu mersul la all inclusive, evident in defavoarea cortului, sau un traseu de munte cu rucsacul in spate cu o vizita la mall. Nu sunt experiente care se pot compara cum nici pretul platit pentru inchirierea unei rulote nu se poate compara cu echivalentul acelor bani cheltuiti pentru cazarea intr-o pensiune sau hotel, pentru ca sunt lucruri total diferite chiar daca costa la fel.

Dar sa revin, cum a fost cu rulota? De poveste! De cand a vazut-o Andrei a spus ca e casuta noastra pe roti, cu greu l-am dat jos din ea in curtea celor de la Haff.ro de unde am luat-o, iar dupa ce am parcat-o la destinatie si i-am coborat picioarele de fixare, s-a urcat si a topait in pat, si-a pus pe Minie langa el pe perna(nu pleaca nicaieri fara ea) si a tras un pui de somn. Prima noapte am avut parte de ploaie torentiala, cu furtuna, fulgere si tunete, care pareau ca sunt la cativa metri de noi. A fost atat de frig incat am dat drumul la centrala si am dormit cu totii pana a doua zi pe la 11, pentru ca in locul in care am campat soarele ajungea mai tarziu. Chiar ne gandeam cum ar fi fost daca eram la cort (cu o saptamana inainte am fost cu cortul, si am avut parte si acolo de ploaie cu tunete si fulgere, chiar daca avem un cort foarte bun tot a ajuns ceva apa in el, prin aerisirile pe care am uitat sa le inchid:)

In zilele urmatoare am facut mici plimbari sa culegem zmeura sau fragute, am mers la cascada Urlatoarea( cred ca sunt foarte multe cascade in Romania care se cheama asa), am identificat  pasari, reptile si insecte cu Andrei, am gatit, am lenevit in hamace, ba chiar intr-o dimineata am ecologizat si putin zona, erau cateva gunoaie  lasate de grataragii de weekend care imi stricau pozele:)

Dupa 4 zile de locuit in rulota pot spune ca mi-a oferit inca din prima seara un sentiment foarte puternic de siguranta, e foarte bine antifonata incat  atunci cand ii inchizi usa si toate hublourile, nu se mai aude mai nimic de afara, iar cand aprinzi si lampile cu lumina calda din plafon, iti da un foarte puternic sentiment de acasa.

Pe langa asta, comparativ cu cortul unde dupa ce se lasa frigul sau incepeau tantarii sa bazaie, nu aveam altceva de facut decat sa ne bagam in sacii de dormit si sa stam la povesti, in rulota viata de familie a continuat mai multe ore dupa ce ne-am retras de afara. Loredana citea de pe Kindle in canapea, eu cu Andrei ne jucam pe pat cu Ivana, sunt lucruri pe care le faceam si la cort insa nu cu acelasi confort. Compar mereu rulota cu cortul pentru ca pentru mine asta si a fost, un cort cu steroizi, pana se vor face copiii mai mari sa poata sa isi care si ei echipamentul pe munte, vom campa mereu langa autoturism asa ca rulota ne-a oferit toate acele avantaje ale vietii la cort, insa cu imbunatatiri. Nu mai spun de mersul la wc noaptea la cort, uneori e o intreaga aventura:)

Un alt avantaj al rulotei este ca am decuplat-o si am plecat la plimbare cu masina, nu as lasa niciodata atatea ore lucruri de valoare in cort (uneori nu as lasa nici cortul gol de frica sa nu raman fara el)

Ca o concluzie, pentru cineva care a mers cu cortul la mare sau munte, rulota simt ca este upgrade-ul firesc pentru camparea in locuri unde se ajunge cu autoturismul, pentru cine merge doar la pensiuni si hoteluri, s-ar putea sa plece din start cu niste prejudecati si sa nu se bucure atat de mult pe cat merita o experienta cu rulota.

Daca as mai merge? Cu siguranta! Mi-ar placea sa incercam data viitoare sa campam  si langa o plaja salbatica undeva in Romania sau Bulgaria, copiilor le-a placut la nebunie iar noi am descoperit ca nu e nevoie de o casa chiar atat de mare ca sa te simti acasa.

Cat costa? Noi am inchiriat de la Haff.ro, au centru de inchiriere in Otopeni si Brasov iar rulotele si autorulotele lor sunt de ultima generatie si sunt noi sau aproape noi ( isi reinoiesc flota destul de des, cea cu care am mers noi era la prima iesire). Pretul pentru o zi difera in functie de sezon si numarul de zile si variaza intre 27 si 52 de euro pe zi. Daca faceti greseala sa comparati mere cu pere si sa calculati la ce hotel sau pensiune ati putea sta cu banii astia, e clar ca sunt multe alte optiuni in zona asta de pret, dar repet, e altceva. Daca faceti calculul cat v-ar costa sa aveti propria voastra rulota, cu asigurari RCA, impozite, mentenanta si service, atunci e chiar foarte ieftin sa inchiriezi, o rulota ca cea pe care am inchiriat-o noi, costa aproximativ 15000 de euro insa in functie de dotari optionale poate costa inca cateva mii de euro peste. E rentabila inchirierea si pentru ca mai mult de cateva iesiri pe an nu faci cu rulota, nu este eficient sa tii blocati atat de multi bani in ceva ce folosesti atat de putin.

Daca doriti sa aflati si cum se vede aventura cu rulota din perspectiva unei femei o puteti citi aici

 

 

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Idei de weekend: unde să fugim de caniculă vara asta, cu rulota și cortul

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*